Kov
Taigi antroji Rusijos tyrimų skaitinių serija. Jame dar apie Ramzaną Kadyrovą, kelios diskusijos dėl estetikos politikos, pasiūlymai analizuoti patriotizmo ryšį su vartojimu.
1. Dar apie Kadyrovą
Pirmajame skaitinių naujienlaiškyje rekomendavome Joshua Yaffa straipsnį apie Ramzaną Kadyrovą. Šią savaitę, artėjant Boriso Nemcovo nužudymo metinėms, Ilja Jašinas publikavo Kadyrovo veiklos analizę (pdf). Antrinės analitikos dar nėra, o gal jos daug ir nebus, nes kažko ypatingai naujo šioje analizėje nėra, bet ji surankioja duomenis ir pateikia juos viename dokumente (nors diskusijoje, pirmiausiai socialiniuose tinkluose, duomenis pildomi arba stebimasi kai kurių nebuvimu, pvz., Kasjanovo istorijos).
Kone visi komentuojantys Kadyrovo vaidmenį ieško atsakymo į du klausimus: 1) Kokie mainai – finansiniai, simboliniai, tiesioginių paslaugų – vyksta tarp Maskvos ir Grozno? 2) Ką Čečėnijos karų istorija ir jų pasekmės sako apie Rusijos režimą ir jo ateitį?
Atsakydamas į juos abu, Andrejus Piontkovskis tekste, publikuotame dar iki Jašino analizės, pabrėžia, kad Kadyrovas – nors ir nepatogus, bet būdas nepradėti naujo karo:
„Jei, spaudžiant jėgos institucijoms (силовики), šiandien būtų uždarytas projektas ‚Kadyrovas‘, taip būtų oficialiai pripažintas Rusijos pralaimėjimas Antrajame Čečėnijos kare ir paskelbtas Trečiasis. Tai grįžimas į 1999 m., tik į gerokai blogesnę poziciją“
Piontkovskis dar pastebi, kad daugialypiai galios mainai vyksta svorio centrą perkeliant į Grozną
„Daugiau nei prieš dešimt metų projektas ‚Kadyrovas‘ leido sustabdyti skerdynes ir suteikė Putinui galimybę išsaugoti veidą, išlaikyti ‚pergalės‘ šiame kare bei Čečėnijos išlikimo Rusijos sudėtyje iliuziją. Tačiau už šią iliuziją teko sumokėti aukštą kainą – slegiančią Rusijos Čečėnijos sudėtyje tikrovę“. /EN, RU
2. Estetikos politika I
Sausio 28 d. buvo įteikta 2016 m. literatūros premija NOS (Новая словесность/ Naujoji literatūra). Premiją įsteigė Michailo Prochorovo fondas, jos pavadinimas ir prizas žaidžia su Nikolajaus Gogolio apysakos „Nosis“ pavadinimu.
Šiais metais ją gavo Danilos Zaicevo knyga „Danilos Terentjevičiaus Zaicevo pasakojimas ir gyvenimas“. Tai tekstas, parašytas „neapdorota“ kalba – ją užrašė profesionali dialektologė. Jos autorius – sentikis, baigęs keturias klases, apkeliavęs daugybę šalių nuo Argentinos iki Kinijos ieškodamas vietos bendruomenei.
Dėl premijos kilo arši polemika. Tačiau ji būtų likusi tik literatūros lauko dalyvių reikalas, jei nebūtų įvykęs reikšmingas posūkis – premijos įteikimą keli literatūros kritikai ir mokslininkai interpretavo kaip politinį gestą.
„[…] pasirinkimas ikimodernios vertybių sistemos naudai, negana to – ikimodernaus rašymo ir bendro mąstymo būdo naudai, šiuolaikinėje kultūrinėje-politinėje situacijoje – žinoma, politinis pasirinkimas. […] Būtent formos sudėtingumas arba, atvirkščiai, primityvumas tampa politiniu dirgikliu ir aštriausiu būdu įkūnija politinius konfliktus – nuo Pussy Riot iki „Tangeizerio“, nuo „Leviatano“ iki šiuolaikinio meno. Forma, ne sužadinanti sukeistinimą, o jaukiai atkartojanti kultūrinius stereotipus, šiandien neišvengiamai prisideda prie politinio meinstrymo – nes jis visas auga ne tik iš televizoriaus, bet ir bendro kultūros klišių rinkinio, pirmiausiai vėlyvojo sovietmečio, iš dalies ir klasikinių“.
Nepriklausomai nuo to, kas teisus šiuo konkrečiu atveju (oponuojančių ir diskutuojančių daug), svarbu, kad kiekvienas viešas gestas prisišaukia intensyvų „politinį semiotizavimą“. Ryškus ir nesimetriškas politinių simpatijų pasidalijimas šioje įaudrintoje situacijoje kiekvieną viešą gestą paskirsto tarp polių – pakeldamas jo reikšmę laipsniu. /RU
3. Estetikos politika II
2015 m. pabaigoje – 2016 m. pradžioje Maskvoje atsidarė kelios XX a. pirmosios pusės dailės parodos: „Romantinis realizmas“ (1925-1945 m. dailė), „Mano istorija. XX amžius. Nuo didžiųjų sukrėtimų iki didžiosios Pergalės“, Valentino Serovo (1865-1911) paroda, susilaukusi neregėtų eilių, Aleksandro Gerasimovo (1881-1963), socrealizmo klasiko, ir kt. Jos skirtingos, tačiau dėl visų jų kilo didesnės ar mažesnės diskusijos apie meno pritaikymą nūdienai.
Serovo paroda tapo tarsi „prarastos Rusijos“ ekspozicija, kurioje neatsirado vietos Serovo aštrios politinės kritikos darbams. Gerasimovas – priešingai – eksponuojamas išsamiai: visų vadų, kurių didinguose atvaizduose jis specializavosi, portretai, komentuojami potėpių ir įžvelgiamo psichologizmo aspektu, tarsi jų radimosi kontekstas būtų neutralus.
Visais atvejais vyksta dailės arba jos konteksto „sanitavimas“, pritaikymas „momentui“.
Aleksandra Novoženova detaliai aprašo šį procesą, analizuodama pirmąsias dvi parodas ir jų santykį su juntamu „valstybės užsakymu“:
„O valstybinio užsakymo (госзаказ) idėja, tokia patraukli Tregulovai ir Bojakovui [kuratoriai], kuriems tai akivaizdžiai ne tik istorinis konceptas, bet ir kažkas gana aktualaus, susijusi su stiprios valstybės fetišizavimu ir menininko valios pajungimui šiai, o to nė nesapnavo joks pats ortodoksiškaiusias marksistas“.
Puikus kultūros politikos analizės tekstas. /RU
4. Skaitysim vėliau
Žurnalas Digital Icons: Studies in Russian, Eurasian and Central European New Media vertas dėmesio apskritai, bet šiuo atveju – dėl skelbimo apie rengiamą tomą. Jis bus skirtas patriotiniam (ne)vartojimui: situacijai po sankcijų įvedimo aptarti, ryšiui tarp vartojimo įgūdžių, patriotinio diskurso ir ekonominių interesų. Ne tik Rusijoje, bet ir lyginamojoje perspektyvoje – pvz., lyginant su vietinių produktų prioretizavimo kampanijomis kituose socialiniuose ir politiniuose kontekstuose. Lauksim. Gal rašysim.
O kol kas – galvojant apie Nemcovo nužudymo metines – verta paskaityti du ankstesnius Digital Icons numerius: apie 2011-2012 protestus Rusijoje ir apie protestų medijavimą. /EN, RU.
Paveiksliukas: Valentin Serov, „Europos pagrobimas“, 1910, Tretjakovo galerija, Maskva (paimta iš Wikimedia)
Apie autorę
Natalija Arlauskaitė yra RusijosTyrimai.lt autorė, taip pat VU Tarptautinių santykių ir politikos mokslų instituto docentė, daugiau informacijos rasite užsukę į academia.edu
Naujausi įrašai
- Skaitiniai #14 2016 gegužės 24
- Skaitiniai #13 2016 gegužės 17
- Skaitiniai #12 2016 gegužės 10
- Skaitiniai #11 2016 gegužės 3
- Skaitiniai #10 2016 balandžio 26
- Skaitiniai #9 2016 balandžio 19
- Skaitiniai #8 2016 balandžio 12
1 komentaras